Door: Mila Wacht, gepubliceerd op: 11/05/2026

(Ab)normaal bloedverlies

Bloedverlies tijdens de bevalling is dus normaal, maar soms is het meer dan gewenst. Om te bepalen hoeveel bloedverlies er is, wordt het bloed in een matje opgevangen en gewogen. Dit kan variëren van weinig tot meer dan een liter. Bij een badbevalling is het goed om rekening te houden dat het bloedverlies lastiger geschat kan worden. Het bloed kan namelijk niet opgevangen en gewogen worden.

In Nederland wordt bloedverlies tot één liter als acceptabel beschouwd. Bij bloedverlies van meer dan één liter spreken we van ‘veel’ bloedverlies. In medische termen heet dit een fluxus. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor (veel) bloedverlies. Ook kunnen er gevolgen zijn waar rekening mee gehouden moet worden.

 

Oorzaken van bloedverlies na de bevalling

Er zijn verschillende oorzaken waardoor na de bevalling (te) veel bloedverlies kan optreden. Deze worden vaak samengevat in de vier T’s: Tone, Trauma, Tissue en Thrombin.

De meest voorkomende oorzaak is dat de baarmoeder na de bevalling niet goed samentrekt (Tone). Als de baarmoeder onvoldoende samentrekt, kunnen bloedvaten niet goed worden dichtgedrukt. Hierdoor kan het bloeden aanhouden. Ook kan het gebeuren dat de placenta niet goed loskomt. Een andere oorzaak is schade aan het baringskanaal (Trauma), zoals scheurtjes die tijdens de bevalling ontstaan en kunnen blijven bloeden. Een andere oorzaak is het achterblijven van een rest van de placenta (Tissue). Dit bemoeilijkt het samentrekken van de baarmoeder, waardoor de bloedvaten in de baarmoeder niet goed ‘dichtgeknepen’ worden. Tot slot kan een probleem met de bloedstolling (Thrombin) een rol spelen. In dat geval kan het lichaam het bloeden zelf minder goed stoppen. Dit komt het minst vaak voor.

 

Gevolgen van te veel bloedverlies

Als de verloskundige ziet dat het bloedverlies te veel is, kan zij een medicijn geven: oxytocine. Dit medicijn zorgt ervoor dat de baarmoeder beter samentrekt, waardoor het bloeden vermindert. In het ziekenhuis kan ook een ander medicijn worden gegeven.

Als medicijnen niet voldoende helpen, kan het nodig zijn om de oorzaak van het bloedverlies op de operatiekamer te behandelen.

Wanneer je veel bloed hebt verloren, kun je je na de bevalling moe of slap voelen. Dit kan komen doordat je ijzergehalte in je bloed te laag is geworden. In dat geval kan het helpen om tijdelijk ijzertabletten te gebruiken.

 

Kan veel bloedverlies voorkomen worden?

Tijdens de bevalling heb je als vrouw zelf geen invloed op hoeveel bloed je verliest. Wel zijn er factoren die de kans op veel bloedverlies vergroten, bijvoorbeeld als je bij een eerdere bevalling veel bloed verloor. De verloskundige houdt hier rekening mee en probeert het bloedverlies zoveel mogelijk te beperken. Soms is er daarom een reden om in het ziekenhuis te bevallen.

Veel bloedverlies is niet altijd te voorkomen. Wel kan met medische zorg, zoals medicijnen, geprobeerd worden om het zoveel mogelijk te beperken.

 

Is er een verschil tussen thuis en in het ziekenhuis?

Thuis kan de verloskundige verschillende dingen doen als het bloedverlies te veel lijkt te worden. Als het bloedverlies rond de 500 ml komt en het bloeden nog niet stopt, zal de verloskundige adviseren om naar het ziekenhuis te gaan. Het vervoer naar het ziekenhuis gebeurt met een ambulance. In het ziekenhuis nemen de klinische verloskundige en de gynaecoloog de zorg over. Daar zijn meer mogelijkheden, zoals extra medicijnen of – als dat nodig is – een operatie.

De kraamtijd

Na de bevalling zit er in de baarmoeder een wond op de plek waar de placenta zat. Deze wond heeft tijd nodig om te genezen. Daarom kun je in de eerste zes weken na de bevalling nog bloedverlies hebben. Dit wordt in de loop van de tijd steeds minder.

Bronnen: